Türkçe'de Nazikleşme Çabaları

Hani çevremizde vardır bu tipler nazikleşecem diye incelir kırılırlar. Belki de biz de öyleyiz ama farkedemiyoruzdur. Birkaç defa arkadaşlarımın yardımıyla böyle bi nazikleşme çabası içine girdiğimi farkettim sonra düzelttim kendimi.

Aşırı ağır yapış yapış, ağdalı bir dil kullanırken veya günümüz popüler kültürün altında kalarak kullandığımız kelimeler Türkçeyi ne kadar bozuyor farkında değiliz.

Bu zamana kadar yanlış anladığım bazı şeyler vardı. Bunların farkına vardım. Dilimiz çok kibar bir dil değil. Tam tersi olarak çok kaba olduğunu da savunamayız. Gel gelelim açıklanamayan bir şeyler var. İnsan organlarından (veya dokularından) örnek verecek olmak gerekirse kıç kelimesi yerine artık popo kullanılıyor. Hatta kalça deniyor. Yani türkçemizde kıç olarak geçen şeye nazikleşmek için kalça denilmesi mantıksızlık. Kalça çıkıklığı diye bir problemi olan insan bunu duyunca ne hissediyordur bilemem. Ya da kıçın anlamını kalça diye bilen öğrenen bir çocuk kalça çıkıklığı diye bir şey olduğunu öğrenince kıç çıkıklığı diye algılayabilir. Ben bile yakın zamanda öğrendim kıça kalça denildiğini.

Burada kullandığım kıç kelimesini küfür olarak algılamayın lütfen. Bunun hakkında da bir açıklama yapmak isterim. Kıç kelimesi genel olarak "arka" anlamında kullanılır. Örneğin geminin arkası demeyiz. Geminin kıçı deriz ve filmlerde de böyle geçer. Bu kelime sansüre uğramaz. Kıç yerine kullanılan "g.t" kelimesi argo içinde de kullanıldığından kullanılmasını ben de önermiyorum ama bir organı bu kadar çok kelimeyle nitelendirmek Türkçenin zenginliği olsa gerek.

Filmler ve sansürden bahsetmişken nazikleşme uğruna gündelik yaşam içinde kullanılan kelimeleri bile sansürleyen bir yapımız var. Kemal Sunal'ın filmlerinde çokça geçen "eşoğlueşek" kelimesi sansürleniyor. Bu küfrün neden sansürlendiğine dair bir fikrim yok. Gençleri koruma için olsa böyle birşey gençler her yerde küfretmezlerdi. Hele ettikleri küfürler yanında bu küfür -ki bence küfür bile değil- hiçbir şey kalır. Filmi izleyen orada Kemal Sunalın ne dediğini tam olarak biliyor peki bu sansür ve nazikleşme niye??

http://picheus.blogspot.com/